Materiaal

Zonder net geverfde bladen mag er niet worden deelgenomen aan wedstrijden. Wees dan ook voorzichtig, dan hoef je de bladen maar een maal te schilderen. Hieronder volgt de procedure voor het schilderen van de bladen. De materialen worden dor de materiaalcommissaris aangeleverd.

Materialen

Kartonnen doosKwast
Pot rode verf (Flexa 1033)Kranten
Pot witte verf (Flexa wit)Tape (2,5 cm)
AmmoniakSchuurpapier
Lap, doek, T-shirtZilverfolie
Verfrollers, houders en bakken

Stap 1:

  • Leg kranten op de grond.
  • Neem het blad af met ammoniak of wasbenzine.
  • Schuur het blad.
  • Neem het blad nog een keer af met ammoniak of wasbenzine.
  • Schilder het blad rood met een rode roller.
  • Doop de rode roller in de verf en wikkel er zilverfolie om, zodat de verf niet uitdroogt.
  • Sluit de verf goed af.
  • Doe de materialen in de kartonnen doos en ruim de rommel op.
  • Laat de bladen 24 uur drogen op een handige plaats.
  • Kijk of de bordeauxrode verf goed dekkend op de bladen zit.
  • Zo niet…ga terug naar stap 1

Stap 2 (de volgende dag):

  • Leg kranten op de grond.
  • Plak het blad zorgvuldig af met tape, waarbij de witte strepen op één tape-afstand (2,5 cm) van de tip komen.
  • Schilder de twee witte strepen met de witte kwast. Gebruik weinig verf, anders vlekt het.
  • Trek het tape van het blad af.
  • Doop de kwast in de verf en doe er zilverfolie om.
  • Laat het weer 24 uur drogen.

Let op:

  • Doe met alle materialen zuinig aan (rol de verf egaal over het blad).
  • Ruim alles netjes op in de doos.

Kortom, doe deze taak zorgvuldig en naar behoren!

  • Er wordt alleen in en met toegewezen materiaal geroeid. De materiaalcommissaris wijst materiaal toe. Aanvragen worden dan ook gedaan bij de materiaalcommissaris
  • Het tillen van skiffs gebeurt altijd met zijn tweeën. Veel schade aan skiffs ten gevolge van verkeerd tillen wordt daarmee voorkomen.
  • Ongestuurd roeien gebeurt nooit zonder begeleiding (zie ook skiffen op Nereus). Zeker in de winter raak je snel onderkoeld. Bovendien zijn er veel vrachtschepen op de Amstel, die jou niet goed zien. Houd dan ook altijd stuurboordwal. Als er geen coach kan zijn, zorg dan voor vervanging.
  • Houd je boot goed schoon. Na elke training wordt de boot afgespoeld en gelapt. De boten worden voor elke wedstrijd schoongemaakt. Ook in het geval van tussentijdse smerigheid moet de boot schoongemaakt. De hele ploeg is verantwoordelijk voor het schoon houden van de boot.
  • De boten dienen goed te worden onderhouden. Te allen tijde moeten er beschermdopjes op de riggermoertjes zitten om schade aan de boten te voorkomen. De bladen dienen er netjes en representatief uit te zien. Bij slijtplekken of afbladderende verf moeten zij opnieuw geverfd worden (zie stappenplan bladen verven).
  • Het krachthonk wordt na trainingen altijd opgeruimd (gewichten weer terug op de daarvoor bestemde plaatsen, matjes terughangen, apparaten schoonmaken enz.)
  • De ergometers worden na elke training schoongemaakt. De slide moet worden schoongemaakt worden (zwarte meuk er af), het zweet dat op de grond ligt wordt opgedweild, en flesjes water en andere rommel wordt meegenomen of weggegooid.
  • Om de week wordt het krachthonk schoon gemaakt door de wedstrijdsecties (zie schoonmaakrooster). Op vrijdag om 15:00 worden dan vijf personen van de betreffende sectie verwacht. Als er niemand of minder dan vijf mensen op komen dagen wordt de sectie geschrapt uit het kracht- en ergoschema en kan iedereen op die tijd weer vrijelijk gebruik maken van de ergometers of krachthonk.
  • Bij transport dienen er altijd genoeg mensen van de ploeg aanwezig te zijn om de boot op of af te laden. Minimaal de helft van een ploeg moet er zijn. Als er niemand is voor het opladen, gaat de boot niet op transport. Als er niemand aanwezig is voor het afladen zullen er ook maatregelen volgen

In het geval dat de regels niet worden nageleefd dient verantwoording bij het bestuur of de materiaalcommissaris worden afgelegd. Bovendien kan het gebruik van het betreffende materiaal worden ontzegd of kunnen boetes worden verbeurd.

Om het skiffen op Nereus zo veilig en leuk mogelijk te houden zijn er een aantal regels opgesteld. Het is dan ook echt van belang dat u zich als skiffeur hier aan houdt.

Alle roeiers dienen tijdens het roeien rekening te houden met de volgende punten.

  • De Amstel wordt veel bevaren door grote (vracht)schepen.
  • Deze grote schepen varen hard, remmen traag en hebben een beperkt zicht met een grote dode hoek.
  • Het water koelt ’s winters snel af tot onder de 4 graden.

Deze punten vormen een groot gevaar op het water. Voor ieders veiligheid moet er daarom aan de volgende regels worden voldaan, zowel door de roeiers als door de coaches:

  • Vaar nooit zonder begeleiding van een coach. Kan de coach niet, regel dan iemand anders die meefietst. Voor de coaches: laat de roeier nooit zonder begeleiding varen. Als je niet kunt, help dan mee een vervanger te vinden of overleg met het bestuur.
  • Houd altijd stuurboordwal. Vaar dus zo dicht als mogelijks langs de wal aan de linkerkant en vaar niet uit gemakzucht op de middelijn.
  • Kijk elke vijf halen om.
  • Ongelukken gebeuren het meest op de rechte stukken, omdat hier de aandacht verslapt. Blijf ook hier alert en kijk regelmatig om.

Deze regels zijn bedoeld voor jullie eigen veiligheid, niet om het jullie moeilijk te maken. Grote vrachtschepen en rijnaken zien minder dan je denkt, waardoor in het verleden (dodelijke) ongelukken het gevolg zijn geweest.

Uw Commissaris Materiaal

Roeien in de kou

Als roeier is het belangrijk om te beseffen dat roeien bij lagere temperaturen gevaarlijk kan zijn. Behalve het altijd aanwezige gevaar van binnenvaartschepen met weinig zicht, is ook onderkoeling een grote risico factor. Roeiers en coaches moeten zich altijd goed bewust zijn van de gevaren en weten hoe te reageren in een probleem situatie. Vooral bij het roeien in kleinen nummers, waarbij de kans op omslaan groter is, is het belangrijk om te weten wat je moet doen.

Om de gevaren van onderkoeling te verkleinen, dienen de roeiers en de coaches de volgende punten in acht te nemen.

  • Houdt altijd zo veel mogelijk stuurboordwal
  • Ga nooit zonder coach of andere begeleiding het water op
  • Draag thermokleding, geen katoen
  • Als coach heb je een thermodeken of andere warme spullen mee
  • Op Nereus is het bestuur altijd aanwezig met een auto en dekens
  • In het water koel je 20 tot 30 keer sneller af dan onder droge omstandigheden
  • Er zijn, indien gewenst, zwemvesten beschikbaar op Nereus

Omslaan bij lage temperaturen

Ga zo snel mogelijk naar de kant en klim uit het water. Laat de boot liggen in het water, die kan later door een ander worden opgehaald. Zorg dat je in beweging blijft en ga zo snel mogelijk ergens naar binnen voor droge kleding en een douche. Lukt het niet om binnen drie tot vijf minuten uit het water te komen, bijvoorbeeld omdat de kant te ver weg is, klim dan boven op de omgeslagen boot. Met deze maatregelen wordt snellere afkoeling door het water voorkomen.

Vaarregels op de Amstel:

  • Houdt stuurboordwal! Dit houdt in dat u te allen tijde aan de stuurboordzijde van het water dient te varen en dientengevolge dus ook het goede bruggat neemt.
  • Bij het ronden dient u éérst over te steken en pas daarná de terugtocht te beginnen.
  • Beroepsvaart heeft te allen tijde voorrang! Bedenk dat de dode hoek van een binnenvaartschip zeer groot is en ga er van uit dat u sowieso niet gezien wordt.

In het geval van skiffeurs:

  • Skiff nooit alleen. Als u te water raakt koelt u dusdanig snel af dat alleen uw coach of medeskiffeur u adequaat kan helpen.
  • Kijk elke vijf halen om, óók op de langere rechte stukken waar de aandacht vaak verslapt
DutchEnglish